SORA 2.5

SORA 2.5 je zkratka pro Specific Operations Risk Assessment, verze 2.5 – tedy hodnocení rizik pro lety ve specifické kategorii provozu. Jedná se o metodiku vyvinutou organizací JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) a implementovanou EASA (Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví) do evropského právního rámce pro bezpilotní systémy (UAS).

Hlavní účel SORA

SORA slouží k posouzení bezpečnosti operací bezpilotních letadel, které spadají do kategorie „specifická“ podle EU nařízení 2019/947. Kategorie „specifická“ zahrnuje operace, které nelze považovat za automaticky bezpečné (oproti „otevřené“ kategorii).

Co přináší verze 2.5 oproti verzi 2.0
  • Přehlednější text a jasnější instrukce, což umožní provozovatelům UAS snadněji splnit požadavky příslušných úřadů;
  • Snížení administrativní zátěže pro provoz s nízkým rizikem (SAIL II);
  • Snížení prostoru pro výklady v různých členských státech EASA a umožnění jednotnější implementace regulačního rámce;
  • Zavedení map hustoty obyvatelstva, aby bylo možné přesně vyhodnotit riziko pro osoby v oblasti provozu bezpilotních letadel – viz níže
Použití map hustoty obyvatelstva SORA 2.5

EASA ve spolupráci se Společným výzkumným centrem Evropské komise (JRC) a Copernicusem vyvinula speciální mapy hustoty obyvatelstva. Předběžná verze těchto map je dostupná zde:

https://www.easa.europa.eu/en/domains/drones-air-mobility/operating-drone/statistical-population-density-easa-member-states

V případě požadavku na využití mapy hustoty zalidnění provozovatel navrhne ÚCL využití konkrétního nástroje, který musí být ze strany ÚCL předem schválen, v opačném případě je postupováno v souladu s kvalitativní metodou určení iGRC.

SORA 2.5 je okamžitě využitelná, nicméně SORA 2.0 nebyla stažena. Pokud jste ve finální fázi procesu žádosti a již jste pro podání žádosti ve specifické kategorii provozu využili SORA 2.0, není nutné měnit dokumentaci ani podávat novou žádost. Z hlediska bezpečnosti se provoz UAS posuzovaný podle SORA 2.0 nebo SORA 2.5 považuje za ekvivalentní.

K doplnění balíčku SORA 2.5 EASA také zveřejnila Means of Compliance (MoC) pro návrh UAS provozovaných v úrovni středního rizika (SAIL III):

https://www.easa.europa.eu/en/document-library/product-certification-consultations/means-compliance-moc-design-uas-operated-sail

Máte nejasnosti? Zanechte nám vzkaz
Datum publikace: 30. 9. 2025
Autor stránky: Sekce provozní

Zanechat vzkaz:

Děkujeme za váš zájem nás zkontaktovat. Odpověď zašleme na vámi uvedený email. V případě dotazů nesouvisejících s touto stránkou využijte prosím možnosti v sekci Kontakty.
Vaším podnětem se bude zabývat: Sekce provozní