SORA 2.5 je zkratka pro Specific Operations Risk Assessment, verze 2.5 – tedy hodnocení rizik pro lety ve specifické kategorii provozu. Jedná se o metodiku vyvinutou organizací JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) a implementovanou EASA (Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví) do evropského právního rámce pro bezpilotní systémy (UAS).
SORA slouží k posouzení bezpečnosti operací bezpilotních letadel, které spadají do kategorie „specifická“ podle EU nařízení 2019/947. Kategorie „specifická“ zahrnuje operace, které nelze považovat za automaticky bezpečné (oproti „otevřené“ kategorii).
EASA ve spolupráci se Společným výzkumným centrem Evropské komise (JRC) a Copernicusem vyvinula speciální mapy hustoty obyvatelstva. Předběžná verze těchto map je dostupná zde:
V případě požadavku na využití mapy hustoty zalidnění provozovatel navrhne ÚCL využití konkrétního nástroje, který musí být ze strany ÚCL předem schválen, v opačném případě je postupováno v souladu s kvalitativní metodou určení iGRC.
SORA 2.5 je okamžitě využitelná, nicméně SORA 2.0 nebyla stažena. Pokud jste ve finální fázi procesu žádosti a již jste pro podání žádosti ve specifické kategorii provozu využili SORA 2.0, není nutné měnit dokumentaci ani podávat novou žádost. Z hlediska bezpečnosti se provoz UAS posuzovaný podle SORA 2.0 nebo SORA 2.5 považuje za ekvivalentní.
K doplnění balíčku SORA 2.5 EASA také zveřejnila Means of Compliance (MoC) pro návrh UAS provozovaných v úrovni středního rizika (SAIL III):