Vážení provozovatelé/CAMO/CAO,
EASA vydala na svých webových stránkách prohlášení k přenosným hasícím přístrojům obsahujícím halon. EASA přímo uvádí, že požadavek nařízení (EU) 2024/590 na změnu hasících přístrojů nesouvisí s letovou způsobilostí letadel.
ÚCL s tímto stanoviskem souhlasí a během dozorové činnosti budou inspektoři ÚCL postupovat v souladu s níže uvedeným prohlášením:
https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/news/end-year-milestone-phase-out-halon-extinguishers
Dále uvádíme doslovný překlad:
Dne 31. prosince 2025 dosáhne letecká komunita prvního významného milníku v legislativě na ochranu ozonové vrstvy, která vyžaduje, aby letadla byla vybavena přenosnými hasicími přístroji bez halonu. EASA průběžně poskytuje technickou podporu a pokyny potřebné k provedení tohoto požadavku.
Jednou ze strategických priorit EASA je přijetí opatření ke zlepšení udržitelnosti evropského letectví.
Aby splnila své závazky vyplývající z Montrealského protokolu o ochraně ozonové vrstvy, přijala EU právní předpisy, které postupně omezily spotřebu látek poškozujících ozonovou vrstvu. Tím byl vytvořen dlouhodobý rámec pro legislativní a praktická opatření na ochranu ozonové vrstvy a EU se stala světovým lídrem v oblasti politiky ochrany ozonové vrstvy. Tyto právní předpisy jsou stanoveny v nařízení (EU) 2024/590.
Podle článku 9 a přílohy V nařízení (EU) 2024/590 musí být všechna letadla v provozu registrovaná v EU nebo provozovaná provozovatelem registrovaným v EU vybavena přenosnými hasicími přístroji bez halonů.
Halony již nelze používat v přenosných hasicích přístrojích na ochranu kabin letadel a prostorů pro posádku.
Agentura EASA vypracovala normu ETSO-2C515 A1 – Ruční hasicí přístroje s „čistou“ náplní (Halocarbon Clean Agent) pro letadla ze dne 25.07.2020, která stanoví požadavky, které musí ruční hasicí přístroje s „čistou“ náplní pro letadla splňovat, aby mohly být označeny příslušným označením ETSO.
Agentura rovněž nedávno zveřejnila certifikační memorandum CM-CS-013 vydání 01, které poskytuje pokyny pro certifikaci instalace ručních hasicích přístrojů bez halonu v letadlech CS-23, CS-25, CS-27 a CS-29 a podporuje dodržování konečného data nařízení o ozonu.
Nařízení (EU) 2024/590 není právním předpisem týkající se letové způsobilosti. Porušení nařízení (EU) 2024/590, pokud jde o halonové hasicí přístroje v letadlech po předpokládaném datu ukončení platnosti, by nemělo vliv na letovou způsobilost letadla. Nařízení (EU) 2018/1139 rovněž neobsahuje žádné důvody, které by členské státy zavazovaly k uzemnění letadla z důvodu nedodržení konečného data uvedeného v nařízení (EU) 2024/590.
V této souvislosti je třeba poznamenat, že v souladu s Částí 26 přílohy I nařízení (EU) 2015/640 musí provozovatelé velkých vrtulníků a velkých letounů zajistit, aby přenosné hasicí přístroje nepoužívaly halon jako hasicí médium, pokud byl individuální certifikát letové způsobilosti vydán poprvé dne 18. května 2019 nebo později.
Poznámka: Podle čl. 9 odst. 4 nařízení (EU) 2024/590 lze v konkrétních případech, kdy je prokázáno, že neexistuje technicky a ekonomicky proveditelná alternativa, udělit výjimky z termínů pro ukončení a konečných termínů. Tyto výjimky může udělit pouze Evropská komise na žádost příslušného orgánu členského státu (jednotlivé společnosti nemohou podávat žádosti o výjimky přímo Komisi). EASA není příslušným orgánem pro udělování těchto odchylek.
Případné bližší informace budou žadateli sděleny na Oddělení malých letadel a Oddělení dopravních letadel.
| Jméno | Funkce | Kontakty |
| Ing. Pavel Valenta | Vedoucí Oddělení malých letadel | pavel.valenta@caa.gov.cz 225 421 735 |
| Ing. Jiří Ďuk | Vedoucí Oddělení dopravních letadel | jiri.duk@caa.gov.cz 225 421 310 |