V souvislosti se zpožděním letu společnosti Ryanair FR9417 na trase JSI – PRG s plánovaným odletem dne 29. 9. 2025, 9:45, Úřad pro civilní letectví informuje, že podle Nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů, mohou cestující uplatnit u leteckého dopravce nárok na finanční náhradu a vedlejší výdaje za zpoždění tohoto letu.
Cestujícím doporučujeme uplatnit nárok u leteckého dopravce prostřednictvím aplikace myRyanair, případně prostřednictvím webového formuláře společnosti Ryanair v tomto odkazu: https://www.ryanair.com/cz/cs/myryanair/requests/new/eu-261.
K uplatnění nároku přiložte veškeré požadované dokumenty (viz i níže), zejména plnou moc, uplatňujete-li nárok za spolucestující a účtenky za ubytování a stravu, pokud je nezajistil letecký dopravce.
V případě, že letecký dopravce nebude do dvou měsíců na Vaši žádost reagovat nebo nárok odmítne, máte právo se obrátit se svou stížností vůči leteckému dopravci na místně příslušný dozorový orgán, kterým je
Hellenic Civil Aviation Authority
Economic Oversight Division
Passenger Rights and Air Carriers Operating
Licensing Section
Athens International Airport
Building 46
PO 19019
Spata, Attica
Stížnost máte možnost podat i elektronicky a to zasláním EU complaint form (dostupný online na https://hcaa.gov.gr/sites/default/files/documents/complaint-form-eu.pdf) na adresu apr@hcaa.gov.gr společně s kopiemi letenky, palubní vstupenky, pokud byla poskytnuta, účtenek, korespondence s leteckým dopravcem s uvedením data uplatnění nároku a jeho případné odpovědi a dalšími podpůrnými dokumenty.
Bližší podrobnosti naleznete na stránce https://hcaa.gov.gr/en/diadikasia-ypobolis-kataggelias.
V případě, že nemůžete EU complaint form vyplnit v angličtině nebo řečtině, lze jej vyplnit v češtině.
Nevíte-li si rady, můžete se obrátit na oddělení právní Úřadu pro civilní letectví, které Vám s podáním stížnosti pomůže a případně jej i místně příslušnému dozorovému orgánu postoupí (bližší informace naleznete na https://www.caa.gov.cz/verejnost/odepreni-nastupu-zpozdeni-nebo-zruseni-letu/.
Dále uvádíme, že pro získání potvrzení o zpoždění letu pro účely uplatnění pojistné události se můžete obrátit, jestliže jej nevydá letecký dopravce, na letiště odletu nebo letiště příletu.
Na závěr upozorňujeme, že letecký dopravce se podle nařízení (ES) 261/2004 může vyvinit z odpovědnosti v případě prokázání tzv. mimořádných okolností (např. nepříznivého počasí a to i na předchozích rotacích). Úřad pro civilní letectví nemá v současné době dostatek informací pro posouzení případné oprávněnosti nároku cestujícího vzneseného v souvislosti se zpožděním letu FR9417 dne 29. 9. 2025, což bude předmětem šetření prováděném řeckým dozorovým orgánem.