Skládání kluzáků – Nebuďte na to sami

12. 6. 2025

Sekce letová uveřejňuje text shrnující soubor doporučení pro skládání kluzáků, které by mohly přispět ke zvýšení bezpečnosti při jejich provozu.


Skládání kluzáků – Nebuďte na to sami

Víte, že ročně se stane řada incidentů a nehod souvisejících s nesprávnou montáží kluzáků a jejich kontrolou? Počet smrtelných úrazů v Evropě z tohoto důvodu je 3 až 4 ročně. Jedná se zejména o nesprávně spojené a zajištěné křídlo, napojení křidélek, konců křídel, připojení stabilizátoru nebo výškovky, spojení nebo nesprávné zajištění ovládacích prvků, vůbec nebo nesprávně nainstalované sondy, ucpané nebo zaslepené otvory pitotstatického systému.

S příchodem moderních kluzáků se zjednodušila i jejich montáž, spojení řízení se zautomatizovalo a zjednodušilo. Kluzák jste skládali už tolikrát, můžete to udělat po slepu, možná jsme nabyli dojmu, že je to přece vyřešené – vyřešené to není!   Možná si vzpomenete, že už jste u něčeho takového byli nebo na poslední chvíli takovou chybu odhalili. Každý může udělat chybu, týká se to všech, nezkušených i zkušených pilotů, závodníků, starších i nejmodernějších kluzáků, možná si to nemyslíte, ale týká se to i Vás.

Věnujte tomu prosím trochu času a přečtěte si závěry a doporučení vycházející z praxe a ze spolupráce s výrobci kluzáků, abychom byli schopni riziko spojené s montáží kluzáků snížit na minimum. Pro více zvídavé doporučujeme EASA Safety Information Buletin 2019-07R1 z tohoto roku.

Co můžeme udělat proto, abychom riziko vyplývající z chybné nebo neúplné montáže kluzáku snížili na minimum:

  • seznamte se důkladně s kluzákem, který létáte, není to jenom o tom na které rychlosti nejlépe a jak dobře klouže a kolik se tam vejde vody, ale právě i o jeho obsluze a skládání, možná sestavení kluzáku někdy není popsané ani v příručce, zeptejte se zkušenějších, co kluzák létají a dobře znají;
  • nenechte se vyrušovat ani přerušovat při skládání a předletové kontrole kluzáku, nevyřizujte u toho telefony ani neřešte něco jiného, vždy můžete použít „teď skládám/kontroluji  kluzák, budu se Ti / tomu věnovat později, zavolám později ….“;
  • stejně tak buďte ohleduplní k ostatním kolegům, co jsou právě v akci, nechte je složení kluzáku a prohlídku dokončit a pak s nimi teprve něco řešte, případně nabídněte jim pomoc při kontrole po složení;
  • dejte tomu čas, ano už jste měli být na gridu a už je to tam na odlet, ale letět o něco později je výrazně lepší, než neletět vůbec nebo jen chvilku ….;
  • pokud skládáte kluzák ve více lidech, musí být vždy jasné kdo za skládání a následnou kontrolu zodpovídá, pokud to nevíte, nebojte se zeptat;
  • nebuďte na to sami, po složení kluzáku a jeho kontrole požádejte kolegu a udělejte „POSITIVE CONTROL CHECK“ jsou k tomu nutní minimálně dva, jeden u řídících ploch a druhý u řízení, osoba u řídící plochy ji drží v dané poloze a osoba u řízení se pokusí o  působení v opačném směru a kontroluje odpor, tak je nutné zkontrolovat obě krajní výchylky a neutrální polohu u všech řídících ploch, brzdících a vztlakových klapek a flaperonů;
  • POSITIVE CONTROL CHECK je kontrola, která je v současné době více a více prosazována, měla by se stát standardem, jsou místa, kde Vás bez takové kontroly nenechají letět nebo nepřipnou lano, zvykněme si na ni, není to zbytečnost nebo nedůvěra, stejně jako v ostatních odvětvích letectví platí, že každý může udělat chybu, je však důležité je na ni včas přijít;
  • platí pro všechny, ale zejména pro kluby nebo pro skupiny pilotů létající jeden kluzák, je vhodné si na kontrolu vytvořit check list s konkrétními detaily zaměřenými  zejména na potenciálně riziková místa pro daný kluzák a check list skutečně používat;
  • dále je vhodné provedenou kontrolu (provedenou ideálně osobou, která se neúčastnila skládání) potvrdit zápisem v palubním deníku nebo do jiné vhodné dokumentace, i kdybyste podepisovali kontrolu „sami sobě“ stále platí „měl bych to opravdu zkontrolovat, než to podepíšu“.

Pokud se nám podaří výše uvedená doporučení zavést do běžné praxe, aby se stala součástí plachtařské kultury, můžeme přispět ke snížení incidentů a nehod včetně těch fatálních. I kdybyste vždy svůj kluzák složili správně a nikdy u sebe nic nezachytili, přispějete tím ke zlepšení v dané oblasti a třeba zrovna díky Vašemu příkladu někdo jiný  nepoletí třeba s nezapojenou výškovkou nebo s neovladatelnými křidélky……

Děkujeme, že se s námi podílíte na bezpečnějším létání!

In case of any confusion or a problem, please leave us a message here
Site author: Aircraft Operations Department

Leave a message:

Thank you for your interest in contacting us. We will send you the answer to the email address you provided us below. In case of questions not related to this page, please use the options in the section Contacts.
Your complaint will be dealt with by: Aircraft Operations Department